P1 - Animatie

Animatie

'A Person Who Never Made A Mistake Never Tried Anything New' - Albert Einstein

Ik heb nog niet zo veel kennis over animaties maken, maar ik hoop tijdens deze periode stappen
te zetten tot het redelijk kunnen beheersen van Character Rigging in After Effects.
Ik heb een specifieke keuze gemaakt om 2D rigging te doen. Dit houd in dat ik eerst een vlakke character moet onwerpen in Illustrator en deze rig in After Effects.

Character Rigging en Animatie in After Effects
Uitdaging
Omdat ik nog een soort van leek ben op het gebied van animeren wordt het zeker een uitdaging voor mij om dit te gaan behersen.
Ik heb al wel enige voor kennis van het programma After Effects, maar heb eigenlijk helemaal nog niet een idee hoe ik mijn poppetje tot bewegen toe zet. Dus ik wil graag het volgende leren: 2D Character Rigging in After Effects.

Plan van Aanpak
Achtergrond:
In dit project wil ik graag leren hoe je een animatie maakt met character rigging. Character rigging is het animeren en tot leven brengen van een character. Dit character kan een dier zijn of een mens of een fantasy wezen.

Onder het character rigging is er ook nog een verschil tussen 3D en 2D rigging. Met 3D hou je rekening met de realistische vervorming van ledematen, vouwen in kleding, spierbeweging van het character en mogelijke andere factoren. Met 2D rigging hoef je minder rekening te houden met de details, zolang het maar enigzins 'echt' lijkt qua bewegging. Denk aan het afrollen van een voet, schaniring van schouders en ellebogen etc. 

Op dit moment kan ik niks qua character rigging. Ik heb ooit geleerd om van gezichtsuitdrukking te veranderen in After Effects, maar daar houd het eigenlijk mee op. Omdat 2D animaties op het moment de trend zijn om te informeren of uitleg te geven, wil ik toch heel graag
leren character rigging en animeren.
Projectresultaat:
Ik wil aan het eind van deze periode op z'n minst een character kunnen maken en animeren. Dit is mij pas gelukt als ik mijn character kan laten rennen op een enigzins natuurlijke manier. Ik weet dat ik vooraf nog zal moeten leren character ontwerpen in Illustrator, dus dit zal waarschijnlijk een side project worden die vooraf gaat aan het daadwerkelijke rigging en animeren.
Projectgrenzen:
Ik wil voorkomen dat ik te diep en te moeilijk ga leren animeren. Zo zijn YouTube video's voor beginners denk ik de juiste start punt. Ook is de details van een character niet belangrijk, zolang de persoon maar herkenbaar is als persoon. Ook moet ik vermijden dat ik dit project uistel. Waarschijnlijk zal dit wel gebeuren, maar ik hoop dit toch te voorkomen.
Tussenresultaten:
De eerste tussenresultaat moet een eigen gemaakte character zijn. Deze hoeft niet geanimeerd te zijn, zolang het maar duidelijk een persoon is. De tweede tussenresultaat moet een eigen gemaakte character zijn en deze moet simpel geanimeerd zijn. Zo is bijvoorbeeld zwaaien of knikken al een goeie start.
Kwaliteit:
Ik weet dat ik nog in een beginstadium zit van het leren character ontwerpen en rigging/animeren dus de kwaliteit die ik voort zal brengen zal in het begin niet spectaculair zijn. Ik wil alleen dat je duidelijk de animatie en character kan zien.
Planning:
Hieronder vind je de planning die ik voor ogen heb voor dit project.
Weeknummer Activiteit 1 Activiteit 2 Duur
1 - 37 Onderzoek Basis tutorials zoeken 6 uur totaal
2 - 38 Tutorial volgen: Illustrator Character ontwerpen 8 uur totaal
3 - 39 Reflecteren ontwerp Tutorial volgen: Basic Character rigging 8 uur totaal
4 - 40 Character ontwerpen Character rigging 8 uur totaal
5 - 41 Reflecteren animatie Tutorial volgen: Character rigging 8 uur totaal
6 - 42 Character ontwerp Character rigging 10 uur totaal
7 - 43 Character rigging Reflecteren animatie 7 uur totaal
8 - 44 Reflecteren project Afronden project 9 uur totaal
- - - -
totaal gemaakte uren 64 uur totaal
Als ik afwijk van de planning wil ik proberen om de tijd die ik niet in het project heb gestoken voor die week, in een andere week bij te plannen. Hierdoor zal ik wel meer werk moeten doen in sommige weken, maar hierdoor kom ik wel aan mijn uren en kan ik toch gebruik blijven van de planning als richtlijn.
Risico's:
Ik weet eigenlijk nu al dat het me niet gaat lukken om me strak aan de planning te houden. Dit komt vanwege mijn uitselgedrag en chaotische manier van werken. Ik speel hier alvast op in door op de voorhand tutorials te kijken en mijn onderzoek te starten naar wat ik nodig heb om te kunnen character riggen. Daarnaast plan ik alvast extra momenten in mijn agenda in om te gaan zitten voor dit project.
Het kan ook zijn dat software niet mee werkt, zoals After Effects of Illustrator. Hier zal ik dan alternatieve voor moeten zoeken. Gelukkig weet ik dat de vervanging van After Effects, Character Animator voor. Voor Illustrator zal ik mij moeten richten naar Photoshop of een gelijksoortig programma. 

Logboek
Hieronder vind je mijn logboek van deze periode.

Refelectie
Mijn project is 2D Character Rigging en Animeren in After Effects.
Dit heeft als side projects onder andere het maken van 2D Characters in AI en het juist opslaan van de AI bestand om te kunnen gebruiken in After Effects. Ik heb op dit moment de basis van rigging en bewegingeen beetje onder de knie. Zo heb ik nu 2 animaties gemaakt; 1 van een zwaaiende pompoenhoofdman en 1 van een rennende jongen. De laastse heb ik zowel als video met geluid, als gif-bestand opgeslagen.
Mijn rol in dit project is het character ontwerpen en verwerken in AI bestanden en deze riggen en animeren in AE. Hiervoor heb ik veel tutorials gekeken en heb ik ook online teksten gelezen over het maken van character animatie en wat daar bij komt kijken.

Ik heb ook onderzoek gedaan naar wat character rigging nou eigenlijk is en wat dit nou inhoud. Ook heb ik gekeken naar hoe ik het beste 2D Character rigging kan aanpakken. Ik heb eerst naar simpele bewegingen gekeken zoals zwaaien of van gezichtsuitdrukking veranderen, daarna vooral naar de beweging van een character met betrekking tot rennen en lopen.
Ik heb een kleine stappenplan gemaakt over wat ik eerst moet doen en wat de beweging is die ik moet/wil gaan gebruiken en hoe ik dit toepas op de animatie. Dit doe ik door middel van inspiratie afbeeldingen en andere animaties. Mijn producten heb ik geplaatst op YouTube en komen ook op mijn portfolio-website te staan.

Ik heb niet veel feedback gehad, maar dat komt omdat ik niet veel heb laten zien in mijn blogs over de ontwikkeling van dit project. Maar naar eigen gevoel gaat het wel goed en met sprongen vooruit. Ik heb nu geleerd hoe ik van scratch een 2D character kan animeren. Zo weet ik nu welke stappen hiervoor nodig zijn, wat er allemaal bij komt kijken, hoe ik dit moet verwerken van AI naar AE en hoe & waar ik dit dan weer moet plaatsen online. Namelijk op Youtube, Instagram en op mijn portfolio website.

Door dit project kan ik in de toekomst korte geanimeerde characterbased informatie video's maken voor bedrijven of korte commercials/ gifs.
Aanvulling
Nog even een stukje aanvulling van mijn ontwikkeling in Character rigging. Ik ga hier even iets meer in op hoe je dus daadwerkelijk character rigging doet.

Zodra je After Effects opent en al je lagen individueel hebt geïmporteerd naar je After Effects bestand kun je eindelijk beginnen.
Het belangrijkste is om eerst je character centraal op je werkblad te zetten. Je kan hierdoor ook beter de verhouding aanhouden van je character en hoe deze moet bewegen. Basis bewegingen zoals knipperen of een mond transformeren van grimas naar glimlach is makkelijk zat. Je zorgt voor de bijbehorende lagen, zet deze op de tijd lijn en je transformeert deze makkelijk in de tijdlijn. 

HOPPAH!!

Je character kan van gezichtsuitdrukking veranderen. Nog geen speciale handelingen, gewoon lekker in de tijdlijn transformeren en je bent klaar. Nu nog je character echt laten bewegen.....

Bovenin de balk zit een knop in de vorm van een punaise. Dit is de 'puppet pin tool', hiermee kun je pins plaatsten om bijvoorbeeld een arm, been of lijf van je character te bewegen. Door meer pins te plaatsen kun je bepaalde bewegingen, zoals een kniebuiging of loop sequentie, beter coördineren. Zo heb ik voor de pompoenman 3 pins gebruikt om deze te laten zwaaien. Je kan de pin slepen om een beweging te maken. Zo heb ik door te slepen mijn pompoenman laten zwaaien. 

Deze 'puppet pin tool' kun je grootendeels nog instellen voor hoe je de beweging van een ledemaat wil hebben. Zo kun je instellen of je een overbend (overbuiging/overvloeien van de movement), stiff (star/niet beweegbaar/gaat niet mee in een movement of dergelijken) of flexible (flexibel/bewegingsgevoelig/ gaat extreem goed mee van de movement) beweging/movement wil. Het is soms wel een gepruts om het duidelijk te krijgen hoe de beweging op z'n best eruit ziet.

Voortgangsblogs
door Stephie van Woerden 01 nov., 2019
Mijn project is 2D Character Rigging in After Effects. Dit heeft als side projects onder andere het maken van 2D Characters in AI en het juist opslaan van de AI bestand om te kunnen gebruiken in After Effects. Ik heb op dit moment de basis van rigging en bewegingeen beetje onder de knie. Zo heb ik nu 2 animaties gemaakt; 1 van een zwaaiende pompoenhoofdman en 1 van een rennende jongen. De laastse heb ik zowel als video met geluid, als gif-bestand opgeslagen. Mijn rol in dit project is het character ontwerpen en verwerken in AI bestanden en deze riggen en animeren in AE. Hiervoor heb ik veel tutorials gekeken en heb ik ook online teksten gelezen over het maken van character animatie en wat daar bij komt kijken.
door Stephie van Woerden 29 okt., 2019
Haaa~~ Oktober. Blad van de bomen, oranje kleuren overal, pumpkinspice lattes, truien, openhaard weer aan, de lijst gaat door. Echt heerlijk die eerste herfst maand. Ow ja! Vergeet ook niet Halloween! Ook zo een heerlijke feestdag en nog een excuus om lekker iets te gaan doen en met alles behalve met school bezig te zijn. Nou, mooi niet! Ik ga juist mijn favoriete maand gebruiken om bergen - nou ja, projecten - te verzetten. Dus wat beter dan een zwaaiende pompoenman voor mijn character. Hoppah! Concept voor de bakker. Nu nog de uitwerking.
door Stephie van Woerden 15 okt., 2019
'Character rigging en animation.' Als je dat al in typt op google krijg je een heel mooi lijstje met tutorials en maar een paar voorbeelden. Van heel eenvoudig tot het meest ingewikkelde wat er maar is, althans dat vind ik. Ik heb zo'n 5 tutorials tot nu toe gekeken en vind het eigenlijk steeds leuker worden. Ik leer ook beter hoe ik in AI (Adobe Illustrator) een character moet bouwen en hoe ik deze moet opslaan om te kunnen gebruiken in AE (After Effects). Tot nu toe heb ik nog maar 1 character kunnen maken, maar ben hier wel heel erg trots op. Ik vind het nog steeds moeilijk om regelmatig een blog te schrijven tussen alle hectiek door die ik voor de andere vakken. Daarnaast werk ik ook dus soms heb ik gewoon te weinig uren in een dag. Verder gaat het naar mijn mening goed.
door Stephie van Woerden 02 okt., 2019
Daar zit je dan met je goeie gedrag. Alweer 5 weken school achter de rug, met maar liefst 3 grote projecten. 2 projecten gaan opzich best goed, maar die derde.. AI CARAMBA ! die loopt wel heel erg achter op dit moment! Nou dat gebeurt mij dus op dit moment. Ik heb eigenlijk de projecten van Atelier en Fotografie voorrang gegeven aan het project van Coaching. Voor Atelier is het een opdracht van een échte klant! Dus de deadlines zijn net even iets harder voor mijn gevoel. volgende week met het groepje 2 dagen naar Ameland om alle beelden te maken die we gaan voorstellen aan de klant. Daarnaast komt er onwijs veel regel werk bij kijken zoals; contactpersonen mailen en afspraken mee maken, shotlists maken en doorsturen, paklijsten maken, overnachting regelen, alles op het eiland regelen, interview vragen verzinnen etc. etc. etc. DE LIJST GAAT MAAR DOOR!!! En daar komt dan Fotografie ook nog even om de hoek kijken! Lekker even een magazine in elkaar vlansen. Schiet mij maar lek. Modellen regelen, apparatuur regelen, studio reserveren, reportage regelen. Ja ja! Weer zo'n hele lijst. Gelukkig loopt dit project nu een stuk beter. Heb al mijn modellen geregeld, mijn reportage staat gepland en kan ook mooi te recht in de fotostudio op school. Pak van mijn hart.. maar dan gaat al dat nabewerken van de foto's nog komen. En OJA! Nog 1 stil leven foto sesie die ik ook nog ergens moet gaan plannen.... en alles moet af zijn voor de tentamenweek, want (opje flauw mopje) het moet als een daadwerkelijke magazine worden ingeleverd!!! dus drukker regelen komt er ook nog bij! Ik voel me nog bijna niet verdrinken in alles wat ik moet doen.. En dan heb ik ook nog mijn eigen opgestelde project voor Coaching. Leren animeren in After Effects.. WAT DACHT IK WEL NIET!! Kan er nog niks van maar wil het al zo lang leren... Ik zie echt om me heen zoveel mooie en toffe animaties, waarvan ik zeg: Dat wil ik ook kunnen! Toch merk ik dat ik bij dit project wel erg achterblijf tegenover de andere projecten. Niet dat ik er nog niks aan heb gedaan; eerste blog geschreven, YouTube kanaal aangemaakt, website gemaakt voor de blog en mijn portfolio, plan van aanpak aan het maken, tutorials gevolgd. Maar dat moet ik ook allemaal in blogs gaan verwerken en opzetten op mijn YouTube kanaal/portfolio. Dus.. Ik zit lekker in de stress op dit moment. Maar zoals ik vak genoeg doe.. Doorzetten en overkomen.
door Stephie van Woerden 22 sep., 2019
In dit project wil ik graag leren hoe je een animatie maakt met character rigging in After Effects. Character rigging is het animeren en tot leven brengen van een character. Dit character kan een dier zijn of een mens of een fantasy wezen. Adobe beschikt over Character Animator, maar ik wil het graag in After Effects leren. Dit is namelijk een programma waar je nog veel meer mee kan dan alleen character rigging. Onder het character rigging is er ook nog een verschil tussen 3D en 2D rigging. Met 3D hou je rekening met de realistische vervorming van ledematen, vouwen in kleding, spierbeweging van het character en mogelijke andere factoren. Met 2D rigging hoef je minder rekening te houden met de details, zolang het maar enigzins 'echt' lijkt qua bewegging. Denk aan het afrollen van een voet, schaniring van schouders en ellebogen etc. Op dit moment kan ik niks qua character rigging. Ik heb ooit geleerd om van gezichtsuitdrukking te veranderen in After Effects, maar daar houd het eigenlijk mee op. Omdat 2D animaties op het moment de trend zijn om te informeren of uitleg te geven, wil ik toch heel graag leren character rigging en animeren.
door Stephie van Woerden 18 sep., 2019
Het is echt lekker cliché, maar toch begin ik er mee. Ik ben Stephie van Woerden. Zoals in het plaatsje en het meervoud van mannelijke eenden. Ik ben een 26 jarige afgestudeerde Media Vormgever met een voorliefde voor grafische vormgeving. Ik woon in het pittoreske Marknesse in de NOP, de Noord Oost Polder voluit. Ik woon daar met mijn moeder, zusje, 2 katten, hond en een zooi vissen. Mijn hobbys zijn onder andere film en serie kijken, muziek luisteren, koken, handwerken, gamen en aquascapen. Naast de studie werk ik in de Jumbo bij ons in het dorp en werk ik regelmatig op festivals als kassière, barvrouw of ticketscanner. Mijn guilty pleasures zijn; anime bingewatchen, QUEEN keihard mee blèren en manga lezen. Ik ga graag naar vrienden toe om wat leuks te gaan doen. zoals naar een ComicCon of Elfia gaan, of een gamebeurs/ oude game museum. In het geheim ben ik eigenlijk een geek by nature. Zo verzamel ik Funko Pops van Star Wars, Doctor Who, Sherlock en nog wat andere series. Verder verzamel ik sleutel hangers van alle parken (dierentuin en pretparken etc.) waar ik ooit ben geweest, petjes van festivals, truien/sweaters/hoodies van shows en films & koelkast magneetjes van alle plaatsen/landen waar ik ben geweest. Kortom.. Ik verzamel heel veel spullen… Maar!! Ik berg het ook allemaal netje geordend op. Op mijn opleiding voor Media Vormgever heb ik veel geleerd over InDesign, Photoshop, Illustrator en nog wat Adobe programma’s. Zo heb ik ook leren coderen met HTML, CSS en JAVASCRIPT. Helaas ben ik er niet gigantisch goed in, maar mijn basis kennis en bereidheid om te leren helpen me om verder te komen. Ik vond altijd de lessen over typografie het leukst. Deze gingen voornamelijk over het gebruik van fonts in reclames en grafische werken, maar ook welke fonts je wel of juist niet moest combineren en waarom dan. Daarom heb ik ook een grote collectie met fonts op het moment. Bijna 4.000 verschillende fonts zit ik op het moment op. Ik vind het ook leuk om te zien welke fonts mensen juist heel leuk vinden of juist haten. *kuch kuch COMIC SANS kuch kuch* Maar ook waarom en wat voor gevoel een font bij iemand kan oproepen. Tijdens mijn korte tijd op de opleiding HBO Informatica heb ik ook veel geleerd programmeren. Zo kan ik redelijk overweg met PYTHON, JAVA en kan ik ook een netwerk met IP-adres opzetten. Maar nu komt de vraag…. WAT WIL IK LEREN??
door Stephie van Woerden 11 sep., 2019
Binnekort zal hier mijn blog over mijn persoonlijke ontwikkeling binnen de opleiding komen. Deze blog zal laten zien wat mijn ontwikkeling is tijdens de komende periodes.

Gerelateerde projecten

Share by: